ПРАВА КОРИСНИКА

Установа је донела Правилник о коришћењу услуге домског смештаја у коме су Утврђени критеријуми за одређивање приоритета приликом пријема корисника и формирање листе, право на притужбу, програмске активности и др.

Упутни орган (Центри за социјални рад) Установи достављају захтев за смештај корисника, са осталом пратећом документацијом, који разматра Комисија за пријем, премештај и отпуст корисника, а коју чине: социјални радник, лекар, правник и психолог. Одлука о пријему или евентуалном одбијању доставља се Центру за социјални рад који је упутио захтев.

Након одлуке Комисије за пријем, премештај и отпуст корисника психолог је у обавези да у року од 15 дана од дана пријема корисника на смештај  изврши пријемну процену. Психолог врши пријемну процену на основу непосредног разговора са корисником, или законским заступником, лицима значајним за корисника. У процени учествује и сам корисник. Процењују се потребе, снаге, ризици, способности и интересовања корисника. Процена, такође, треба да узме у обзир културолошке и личне посебности.

У  вршењу  пријемне процене психолог може да затражи  ангажовање  и других стручних  радника. По извршеној пријемној процени, о исходу пријемне процене психолог упознаје остале чланове Стручног тима Установе.

Након процене одређује се степен потребне подршке у односу на целокупно  индивидуално функционисање корисника и помоћи која му је потребна. Индивидуални план услуге сачињава се посебно за сваког корисника на основу идентификованих потреба, способности и ризика, а у року од десет дана након окончања процене.

У изради индивидуалног плана услуге учествује стручни радник-психолог и други стручни радници, стручни сарадници, корисник или његов законски заступник. Пошто је корисник упућен преко центра за социјални рад  у изради индивидуалног плана услуге учествује и водитељ случаја упутног центра Уколико корисник није у могућности да квалитетно учествује у изради плана обезбедиће му се одговарајућа помоћ од стране стручног радника.  Евалуација ИПУ врши се на три, шест или дванаест месеци у зависности од здравственог стања корисника на смештају. Приликом  евалуације учествују сви они који су учествовали у доношењу ИПУ.

За више корисника задужен је запослени социјални радник, који је непосредно одговоран за рад са корисником, праћење реализације индивидуалног плана и постигнутог исхода, подршку у одржавању контакта са породицом, другим лицима значајним за корисника и  водитељем случаја.

Социјални радник дужан је да информише корисника о начинима обезбеђивања његових права у складу са потребама. На почетку коришћења услуге, корисник или законски заступник добија писану информацију у којој су набројане све активности које пружалац организује током пружања услуге водећи рачуна о потребама корисника односно карактеристикама корисничке групе. Активности пружаоца морају да се руководе сврхом услуге смештаја која подразумева оне активности које имају за циљ одржање или унапређење квалитета живота.

Корисник има право на притужбу. По притужби одлучује директор. Директор  је  дужан  да подносиоцу притужбе достави одговор у року од 15 дана од дана пријема притужбе. Ако није задовољан  одговором  на притужбу и предузетим мерама, подносилац притужбе може поново поднети притужбу .

Директор  је  дужан  да  достави одговор у року од 15 дана од дана обраћања.

ПРОГРАМСКЕ АКТИВНОСТИ

Услуге смештаја се остварују кроз програмске активности којима се, у складу са потребама корисника, обезбеђују задовољавање основних животних потреба, развој и очување потенцијала и правна подршка.

Корисницима се обезбеђује смештај у једнокреветним, двокреветним, трокреветним или четворокреветним собама и једнокреветним и двокреветним гарсоњерама.

Јеловник за стандардни облик исхране се сачињава у складу са нутриционистичким стандардима и на основу препорука Светске здравствене организације о питањима планирања исхране. Осим стандардне исхране, по налогу лекара, корисник може бити на дијабетичној или бареној дијети, у зависности од здравственог стања. Према потребама и здравственом стању оброци могу бити сервирани у стандардном, пасираном или миксованом (блендираном) облику.

Оброци се сервирају у трпезарији и дневним боравцима са наменом за обедовање корисника  а на стационарним одељењима, оброци се сервирају у трпезаријама и собама. На основу Уговора закљученог са Републичким фондом за здравствено осигурање корисницима се пружа здравствена заштита на нивоу примарне здравствене заштите. Запослено је 16 здравствених радника.  У Установи се спроводе специјалистички прегледи интернисте, неуропсихијатра, офтамолога  и физијатра. Остале специјалистичко-консултативне прегледе и помоћне дијагностичке методе обављају се у општој болници у Лесковцу или Дому здравља.  Програм рехабилитације спроводи се по налогу лекара физијатра. Програм здравствене неге одређује се према здравственом стању корисника и процени функционалног статуса, односно степена подршке.

Рестриктивни поступци и мере према корисницима који својим понашањем доводе у опасност себе, друге кориснике, особље, посетиоце или имовину, примењују се искључиво на основу планираних, праћених, надгледаних и временски ограничених интервенција, у складу са Правилима (процедуром) о рестриктивним поступцима и мерама. За ограничавање кретања, изолацију или контролу понашања корисника прописане су процедуре, одређено је  лице одговорно за одобравање рестриктивних поступака и мера-лекар Установе  и води  се евиденција  о њиховој примени.

Услуге хигијене обухватају хигијену простора, личног и постељног веша. Хигијена простора се редовно одржава (прање подова, усисавање, брисање прашине, изношење смећа и друго). Постељина се мења по потреби, а најмање једанпут у 7 дана. Лични веш  корисника пере и пегла се  једном недељно, а код корисника I степена подршке по потреби и чешће. У домовима су обезбеђене и фризерско-берберске услуге, које обухватају бријање два пута недељно корисника који то нису у стању да сами учине, шишање једанпут месечно и фризирање два и више пута месечно код жена.

Активности усмерене ка развијању и очувању потенцијала корисника

Свим корисницима социјални радници обезбеђују помоћ у адаптацији, подршку у изградњи и одржавању позитивних односа са другим корисницима, породицом и другим лицима од значаја, у очувању и развоју вештина за препознавање и решавање проблема, помоћ у остваривању одређених права и посредовање код других институција, организовању слободних активности у складу са потребама и интересовањима.

Психолошка подршка у дому се односи на пружање психолошке помоћи корисницима у тешким ситуацијама (болест, губитак блиске особе и слично), као и на психолошки третман анксиозности, депресивних стања, проблема живљења. Психолог се ангажује при адаптацији корисника на домске услове живота и учествује у решавању конфликтних ситуација. Психолог  пружа помоћ у структуирању и осмишљавању слободног времена корисника, као и простора у коме корисници бораве.

У зависности од интересовања, афинитета, и преосталих способности корисника радни терапеут израђује структуру и обогаћује слободно време корисника, радом разлчитих секција (секција за ручне радове, музичка секција, спортска секција, ликовна секција и друге), организованим  уметничким, образовним и забавним садржајима (играње друштвених игара, чајанке, предавања на различите теме, излети, прославе верских и других празника) и обезбеђивањем културно-забавних активности (организовани концерти, позоришне и биоскопске представе, гостовања).

У складу са процењеним потребама корисника, Установа обезбеђује правну подршку која обухвата: утврђивање грађанско-правног статуса корисника, решавања грађанско-правног статуса корисника, обезбеђивање правног саветовања у складу са потребама корисника.

Scroll to Top